Home
   Contact
   Werkwijze
   Bedrijven
   Projecten
   Timing
   Fotos





klik hier voor een grotere figuur
klik hier voor een grotere figuur
klik hier voor een grotere figuur
klik hier voor een grotere figuur
klik hier voor een grotere figuur
klik hier voor een grotere figuur
klik hier voor een grotere figuur
klik hier voor een grotere figuur
klik hier voor een grotere figuur
klik hier voor een grotere figuur
klik hier voor een grotere figuur
klik hier voor een grotere figuur
klik hier voor een grotere figuur
klik hier voor een grotere figuur
klik hier voor een grotere figuur
klik hier voor een grotere figuur
klik hier voor een grotere figuur
klik hier voor een grotere figuur
klik hier voor een grotere figuur
klik hier voor een grotere figuur
klik hier voor een grotere figuur
klik hier voor een grotere figuur
klik hier voor een grotere figuur
klik hier voor een grotere figuur
klik hier voor een grotere figuur
klik hier voor een grotere figuur
klik hier voor een grotere figuur
klik hier voor een grotere figuur
klik hier voor een grotere figuur
klik hier voor een grotere figuur
klik hier voor een grotere figuur
klik hier voor een grotere figuur
klik hier voor een grotere figuur
klik hier voor een grotere figuur
klik hier voor een grotere figuur
klik hier voor een grotere figuur
klik hier voor een grotere figuur
klik hier voor een grotere figuur
klik hier voor een grotere figuur
klik hier voor een grotere figuur
klik hier voor een grotere figuur
klik hier voor een grotere figuur
klik hier voor een grotere figuur
klik hier voor een grotere figuur
klik hier voor een grotere figuur
klik hier voor een grotere figuur
klik hier voor een grotere figuur
klik hier voor een grotere figuur
klik hier voor een grotere figuur
klik hier voor een grotere figuur
klik hier voor een grotere figuur
klik hier voor een grotere figuur
klik hier voor een grotere figuur
klik hier voor een grotere figuur
klik hier voor een grotere figuur
klik hier voor een grotere figuur
klik hier voor een grotere figuur
klik hier voor een grotere figuur
klik hier voor een grotere figuur
klik hier voor een grotere figuur
klik hier voor een grotere figuur
klik hier voor een grotere figuur
klik hier voor een grotere figuur

 

 

Projecten (alfabetische volgorde van deze 28 projecten met 93 leerlingen)

 

1                                       Aardbevingsbestendig bouwen - ontwerp

Pasini: Pauline Vynckier - Sigrid Scheldeman - Nika Pountouchachvilli

6 Wetenschappen Wiskunde

leerkracht: Nadine Plovie

Beschrijving: We hebben een aardbevingssimulator gebouwd en het effect van een spouwdonut op aardbevingsschade door love-golven onderzocht.
Resultaat: De spouwdonut heeft een positief effect op eht beperken van aardbevingsschade door love-golven, maar het resultaat is afhankelijk van de viscositeit van het materiaal in de spowdonut.

 

2)                                        Aquaponics - ontwerp/concept

De EcoVissers: Kasper Deprez - Rigor Balasanyan

5 Industriële wetenschappen

leerkracht: Tomas Van den Hende

Beschrijving: De gehele klas werd in vier groepen verdeeld en elk moest met volgende opdracht aan de slag: De bedoeling is om een systeem uit te werken waarbij het vervuilde water van een aquarium gebruikt wordt om een aantal planten te voeden. Nadat het water zijn afval/plantenvoeding heeft afgestaan aan de planten komt het gereinigde water opnieuw terecht in de aquarium. Ook is het de bedoeling dat het systeem 2 maanden autonoom kan werken. Esthetiek is ook geen onbelangrijke factor
Resultaat: Deze groep heeft door middel van peer-evaluatie “gewonnen”. Zowel op gebied van vernieuwing en design was deze groep unaniem de betere. De uitvoering is door tijdsgebrek nog niet gebeurd.

 

3)                                        BOBtailmaker - ontwerp/experiment

B&B Bob en Bart: Paco vandecasteele - Maxime Perneel

Kortrijk

6 Elektromechanica

leerkracht: Jan.Declercq

Beschrijving: Toestel om moctails te maken adv een smartphone – Opslag van dranken in flessen – doseersysteem uit bar - beweging via cilinders op perslucht – sturing via PLC!
Resultaat: Een uitvoerige digitale beschrijving is beschikbaar in het GIP-bundeltje

 

4)                                        Clobox: Closing Box Automatisation - ontwerp

De Cloboxers: Amber Deceuninck - Pasquinel Van Hoorickx

5 Industriële wetenschappen

leerkracht: Tomas Van den Hende

Beschrijving: De opdracht was heel kort: ontwerp een zowel mechanisch, elektrisch en PLC-gestuurde kleinschalige industriële machine (met voorkeur geautomatiseerd) met actuatoren die ter beschikking zijn in het lokaal engineering.
Het concept is vrij te bepalen na onderling overleg. Hier is gekozen voor het automatisch lijmen en toeplooien van een specifiek type doos.
Resultaat: Tijdens het prototypen zijn verschillende (mechanische) problemen boven water gekomen waardoor er innovatief is opgetreden. De mechanische constructie is zo goed als kaar. De komende weken moet de elektrische uitwerking en programmering nog gebeuren

 

5)                           De dynamische voorschriftenrobot - ontwerp/experiment

D (2 pi x): Benoît Boone - Ewoud Collijs - Sarah Blockx

6 Wetenschappen-Wiskunde

leerkracht: Frida Boterdaele

Beschrijving: Met behulp van een stappenmotor uit een oude printer, enkele condensatoren, twee metalen buizen en een riem, wordt een opstelling gemaakt om een voorwerp met een constante snelheid te laten bewegen onder een CBR, die aangesloten is op een grafische rekenmachine. Na afloop verschijnt de grafiek (gespiegeld) op het scherm van de rekenmachine. Met de gegevens kan een functievoorschrift bepaald worden dat bij de vorm van het voorwerp hoort.
Resultaat: Een voorwerp beweegt met constante snelheid voorbij een sensor, zodat een functievoorschrift kan opgesteld worden.

 

6)                                  De FRESHJUP - Freshjuicepress - ontwerp/experiment

Het BRUNELI-Team: Bruno D’hoop - Eli Cossey

Kortrijk

6 Elektromechanica

leerkracht: Jan.Declercq

Beschrijving: en simpele keuken-sinaasappelpers geautomatiseerd met een lineaire motor en PLC-sturing
Resultaat: Eindresultaat zie foto en digitale beschrijving in GIP-naslagwerk

 

7)                                        Fliessenförder - ontwerp

De Fliessenförderers: Aaron Vandeputte - Jarmo Logghe - Florine Van Kerschaver

5 Industriële wetenschappen

leerkracht: Tomas Van den Hende

Beschrijving: De opdracht was heel kort: ontwerp een zowel mechanisch, elektrisch en PLC-gestuurde kleinschalige industriële machine (met voorkeur geautomatiseerd) met actuatoren die ter beschikking zijn in het lokaal engineering. Het concept is vrij te bepalen na onderling overleg. Hier is gekozen voor het automatisch stapelen van een bepaald aantal (kleine) tegels en het klaarleggen zodat de tegels klaar zijn voor verpakking
Resultaat: Het mechanisch ontwerp loopt enige vertraging op door één onderdeel die nog niet is afgewerkt. Elektrisch staat deze groep dan ook iets verder

 

8)                                        Get Fresh Toothpaste - ontwerp

Get fresh: Emmanuella Umutoniwase - Stella Brabant - Anita Parmentier

Sociaal en Technische Wetenschappen

leerkracht: Nele Demedts

Beschrijving: o make toothpaste you will need 3mixing cups and a funnel to avoid spilling. In the first mixing cup add 15 ml of water (distilled water), 2 to 4 drops of food coloring, 15 gram of chalk and 8 ml of sorbitol. Mix well with a stir bar or spatula. In the 2nd moxing cup add 10 ml of glycerin and 1gram of xanthan powder. In the 3rd mixing cup add 4ml of natural neutral soap, 3 to 6 drops of pepermint oil. Pour all 3 mixed ingredients in one mixing cup, stir well wirh a stir bar and add 2 to 3 drops of paraben for better preservation. Stir everything together till it's evenly distributed and a homogeneous paste os made. Pour the mixture (toothpaste) in a 30 ml aluminium tube and close well with a tibe air duct.
Resultaat:

 

9)                                        Handcrème - ontwerp

De Crèmekes van Halle: Cameron Servaes - Liesl Müller - Sven Claus

Sociaal en Technische Wetenschappen

leerkracht: Nele Demedts

Beschrijving: Handcrème maken
Resultaat: Het resultaat wordt later verstuurd

 

10)                                        Het Einstein effect - ontwerp

Club Backstage: Arno Degrieck - 5 MVT met Justin Houtekier (4x) - 6 MVT met Jens Vanoverberghe

Kortrijk

6 Elektromechanica

leerkracht: Jan.Declercq

Beschrijving: Een variante op een Pick and place-systeem – alle mechanische onderdelen gemaakt door leerlingen op CNC-machine – perslucht aangedreven systeem – PLC Beckhoff
Resultaat: zie digitaal naslagwerk GIP!

 

11)                                        Het frame van Lolatinus - ontwerp/experiment

Lolatinus: Renaat Lotthior - Robbe Lapauw

Kortrijk

6 Elektromechanica

leerkracht: Jan.Declercq

Beschrijving: Het frame is ontwikkeld om te dienen als basis voor een magazijnsysteem – positioneren van een X- Y-systeem – stappenmotoren – instelbaar frame PEC – tandriemoverbrenging – schroefdraadspindel – PLC
Resultaat: Systeem volledig ontworpen en uitgevoerd door leerlingen! Uitvoerige beschrijving in GIP-naslagwerk

 

12)                                   Korte Wapper & Magic Hole - ontwerp/experiment

Het Korte Wapper STEAM TEAM: De Raedt Lore - Denys Anna - Swerts Teun


                           Life & STEAM school

 Biotechnologische wetenschappen

leerkracht: Alexandra Lybaert

Beschrijving: De leerlingen van 5BIO gaan de LITTLE LILLY STEAM CHALLENGE aan om zo snel mogelijk een creatieve elektromotor te ontwikkelen. De elektromotor samen met batterijtechnologie staat immers centraal in de volledige omslag naar gezonde energie. Om de leerlingen te tonen dat de elektrische motor vele malen eenvoudiger is dan een fossiele verbrandingsmotor baseren ze hun concept op de eenvoudigste elektromotor ter wereld. Met een paar supermagneten, een1,5 Volt batterij ,een hamer, een nagel en heel veel goesting knutselen ze hun eerste elektromotor in elkaar. Zo demonstreren de leerlingen uit deze technologische TSO richting Biotechnologische wetenschappen hun echte kracht : een can-do mentaliteit, hands-on leren, handigheid & creativiteit.
De leerlingen van 5BIO gaan zelf online op zoek naar wat een elektromagneet is. Wat is het? Wat doet het? Hoe kan je zelf een elektromagneet maken? Wat kan je daarmee doen? In dit experiment moeten ze zelf een elektromagneet maken en onderzoeken wat er gebeurt. Na dit experiment heeft de TESLA motor geen geheimen meer. Dit experiment toont aan dat Tesla goed bezig is. En het kan nog beter. Omdat de elektrische batterijen zeer zwaar zijn, zijn de banden dik en heeft de Tesla meer bandenstof dan een SUV. En omdat de capaciteit van de batterijen beperkt is , weegt een Tesla nu 2 ton om 80 kg te transporteren. Maar waarom heeft de Tesla zoveel batterijen nodig? Dat moet en kan lichter.3kWh/100 km moet haalbaar zijn. Misschien zijn biomaterialen wel de toekomst om onze mobiliteit nog efficiënter, lichter en duurzamer te maken
Resultaat: De leerlingen van het Korte Wapper team zijn erin geslaagd om binnen de minuut hun eerste ontwerp te maken. Vervolgens evolueert de saaie motor naar een draaiend hartje dat op zijn beurt muteert naar De Korte Wapper. En de leerlingen dromen hardop van meer : “ Gaan we echt eens zo’n hele stelling bouwen zodat het omhoog gaat?”
Dankzij een spoel, een nagel en een kapotte ijzeren kapstok komen online PHET simulaties tot leven. Meer hadden de leerlingen niet nodig om zich te verwonderen over de magie van elektromagnetisme. Hoe kan het dat een leeg gat plots gevuld wordt met een onzichtbare kracht? Waw! Het experiment werd dan ook terecht “Magic Hole” gedoopt. De kracht van de verwondering komt in dit korte maar krachtige experiment heel sterk tot uiting, alsook de intrinsieke motivatie om nu echt te gaan begrijpen wat er gebeurt. De boodschap is duidelijk : een elektromagneet is echt niet zo moeilijk als het lijkt en het is een belangrijke sleutel in de productie van gezonde lucht.

 

13)                                        Kuifje maakt gel - ontwerp

Benjamin & Laora & Lise: Lise Mathieu - Laora Vandendaul - Benjamin Werts

Sociaal en Technische Wetenschappen

leerkracht: Nele Demedts

Beschrijving: Zit je dag vol met avonturen en heb je geen tijd om in de spiegel te kijken hier is de oplossing!
Resultaat:

 

14)                                 Lopende Motor & Galaxy ONe - ontwerp & experiment

Het Lopende Motor STEAM TEAM: De Meester Josse - Matthias Banckaert - Debbaut Ruben


                           Life & STEAM school

 Biotechnologische wetenschappen

leerkracht: Alexandra Lybaert

Beschrijving: De leerlingen van 5BIO gaan de LITTLE LILLY STEAM CHALLENGE aan om zo snel mogelijk een creatieve elektromotor te ontwikkelen. De elektromotor samen met batterijtechnologie staat immers centraal in de volledige omslag naar gezonde energie. Om de leerlingen te tonen dat de elektrische motor vele malen eenvoudiger is dan een fossiele verbrandingsmotor baseren ze hun concept op de eenvoudigste elektromotor ter wereld. Met een paar supermagneten, een1,5 Volt batterij, een hamer, een nagel en heel veel goesting knutselen ze hun eerste elektro motor in elkaar. Zo demonstreren de leerlingen uit deze technologische TSO richting Biotechnologische wetenschappen hun echte kracht : een can-do mentaliteit, hands-on leren, handigheid & creativiteit.
Resultaat: Eerst gaan ze de andere teams ondersteunen. Ook zij bouwen interactief verder op de ontwerpideeën van de andere teams. Wie laatst lacht, best lacht. Het Lopende Motor team houdt wel van actie, muziek en spel. Maar het wordt toch best spannend als ze ontdekken dat de elektromotor warm begint te worden door energieverliezen. Kan dat ontploffen? Het resultaat is een schoolvoorbeeld van continu innoveren. Geen breakthrough maar wel een elegante simpele elektromotor. De meest robuuste van de drie tot nu toe. Maar creatief ? Wacht, eerst even experimenteren en dan ontdekken alle leerlingen van 5BIO samen hoe gelijkpolige magneten elkaar afstoten. Het resultaat is verbluffend en geniaal simpel. Met een klein magneetje kan je een grote motor op sleeptouw nemen. De lopende motor is geboren. Zou men daar in de haven iets kunnen van leren?
Hetzelfde doen als de andere teams ? Ppff. Daar doen wij niet aan mee. Wij gaan even de gekende paden verlaten. Wat doen de anderen? Zij bouwen een elektromagneet? Als wij nu eens zouden kijken wat er gebeurt als we een magneet in de buurt brengen van onze motor. Waw! Dit is niet wat we hadden gedacht. Aanvankelijk stoten de twee magneten elkaar af, maar dan ontdekken ze dat als de magneet op een vaste straal orbit rond de elektromotor dat de kracht gelijk blijft. Vandaar dat ze dit experiment “Galaxy one ” hebben gedoopt naar analogie met de middelpuntvliegende kracht waarmee planeten rond de zon draaien. De elektromotor wordt in dit experiment heel even de zon van het heelal. Dankzij dit out-of-the-box denken, wordt even later de eerste Vliegende Motor geboren

 

15)                                 MKK, de Mobiele Kunstcontainer Kortrijk - ontwerp

Team MKK: Viktor Coeman - Guillaume Vermoortele

Kortrijk

6 Elektromechanica

leerkracht: Jan.Declercq

Beschrijving: MMK is een project waarbij een container wordt omgebouwd en ingericht als labo kunsteducatie voor jongeren.
Resultaat: Als resultaat is de container ingericht als labo kunsteducatie voor jongeren. De container werd volledig voorzien van wanden en plafond waarin kabels werden weggewerkt. In principe dient de bezoeker een SMS te sturen en een raadsel op te lossen, hierna ontvangt de bezoeker een code waarmee een automatische rolpoort opengaat en de bezoeker toegang krijgt tot de container. Hierin is muziek, projectie en aangepaste verlichting voorzien om kunstvoorwerpen te presenteren op een ervaringsgerichte manier. Bezoekers beleven een ongeziene ervaring.

 

16)                                        Own Paste tandpasta - ontwerp

GO! Stevens & Borremans: Sophie Stevens - Morgan Borremans

Sociaal en Technische Wetenschappen

leerkracht: Nele Demedts

Beschrijving: Zie bijlage
Resultaat:

 

17)                                        Pancake Bot - ontwerp

De wentelteefjes: Aaron Degroote - Jess Hendricks - Xandro Vantieghem

5 Industriële wetenschappen

leerkracht: Tomas Van den Hende

Beschrijving: De opdracht was heel kort: ontwerp een zowel mechanisch, elektrisch en PLC-gestuurde kleinschalige industriële machine (met voorkeur geautomatiseerd) met actuatoren die ter beschikking zijn in het lokaal engineering. Het concept is vrij te bepalen na onderling overleg. Hier is gekozen voor het “printen” van pannenkoekendeeg op een bakplaat. Dit gebeurt met behulp van een joystick en kan eventueel uitgebreid worden met vaste programma’s.
Resultaat: Dit project wijkt een beetje af van de rest door het ludieke karakter. De constructie is bijna klaar, al is het hier nog wachten op een paar bestellingen.

 

18)                                        Project air resistance - experiment

Team Air Resistance: Wouter Duvilliers - Marlies Pieters - Thomas Ehouarne

6 wetenschappen wiskunde

leerkracht: Jens Vroman

Beschrijving: Wij hebben meegedaan met een project genaamd asgard (VII). zij zenden elk jaar een weerballon in de lucht en er worden dan teams geselecteerd door de jury. de geselecteerde teams mogen een experiment meesturen. het project vond plaats in Brussel en is georganiseerd door het Sint-Pieter college Jette en ESERO; wij hebben het effect van de ijlere lucht op een motor gemeten in de hogere luchtlagen (29 km) met behulp van een weerballon. we hebben dit gedaan met behulp van arduino.
Resultaat: Wij hebben goede resultaten verkregen, en hebben een tabel kunnen opstellen met het stroomverbruik van de motor. met deze grafiek kan je enkele dingen afleiden bv de snelheid, hoogte,...
facebook Project Air resistance - facebook Asgard VII

 

19                            Raket met brandstof op basis van sorbitol - experiment

Team Rocket: Jens Vroman - Rob Deprez - Justine Moerman - Jonas Devos - Brecht houvenaghel

5 Wetenschappen wiskunde

leerkracht: Jens Vroman

Beschrijving: We maakten een raket met brandstof op basis van sorbitol en zouden de lont aansteken met een vonk dat ontstaat door stroom uit citroenen.
Resultaat: We zijn op dit moment nog bezig met het laatste prototype maar het was onhaalbaar om de lont aan te steken met behulp van stroom uit citroenen omdat we er teveel nodig hadden. Tot nu toe was de raket te zwaar om op te stijgen. We hebben ook al verschillende lanceertechnieken getest.

 

20)                                        RC Car Offroad - ontwerp

Team Offroad: Alexander Tibergyn - Arno Vandecaveye

Kortrijk

6 Elektromechanica

leerkracht: Jan.Declercq

Beschrijving: Een bestaande RC car met benzinemotor ombouwen naar elektrisch aangedreven wagen en remote control + ontwerpen metalen frame
Resultaat: Beschrijving digitaal in GIP-naslagwerk!

 

21)                                        Reflexspel - experiment

De lichtkloppers: Cleys Anouck - Arno Vanneste

5 Industriele Wetenschappen

leerkracht: Kenny Coppin

Beschrijving: Een spel waarbij het de bedoeling in om zoveel mogelijk om de knoppen die oplichten.
Resultaat: Realisatie van de opstelling en schrijven van het programma

 

22)              Scientific English: writing computer code for recycling projects
                                                                
 lessenreeks

SAM Recycling Team: Anseele Julia - Caesemaeker Xander - Claerbout Liesbeth - Defranck Matthijs - De Pauw Victor - Desmet Liesel - Duhamel Ewout - Gyselinck Baptiste - Hanssens Marthe - Ingelbeen Sophie - Terryn Jemme - Vantomme Veerle
Er komen 3 à 4 afgevaardigden naar de Eureka-Award

5 wetenschappen wiskunde

leerkracht: Ivan Lietaert

Beschrijving: Na een werfbezoek aan Galloo Recycing hebben leerlingen in het Engels gewerkt aan het schrijven van programma's (computer code) ivm recyclage van afval. Ze gebruiken hiervoor oa de Raspberry Pi. Progammeertaal: Python.
Resultaat: Muziekstukjes rond het thema 'recycling' met Sonic Pi geprogrammeerd - een website over scheidingstechnieken gebruikt op de Galloo-werf

 

23                                       Tandpasta maken - ontwerp

De squad: Berael Jolien - Van Molle Robbe - Mahy Simon - Vanden Eynde Dorian

Sociaal en Technische Wetenschappen

leerkracht: Nele Demedts

Beschrijving: In de les chemie hebben we zelf onze eigen tandpasta gemaakt met daaraan gekoppeld een ontwerp voor een tandpasta verpakking.
Resultaat: Video in bijlage

 

24)                                        Tandpasta maken - ontwerp

Dab white: Gamze - Loubna - Zineb - Selin

Sociaal en Technische Wetenschappen

leerkracht: Nele Demedts

Beschrijving: First we will poor 15ml water - After we poored water you can choose any colour of dye you want, we chose the colour blue - Then we will add 15g of chalk - Don't put everything at once, make sure to put little by little so it wil be easy to mix with each other - After we added the chalk to the mixture, we will measure 8ml of Sarbitol - Once we measured the Sarbitol, we will poor it in the mixture - Now we start with the seconde mixture, measure first 10ml of Glycerine - Secondly add 1gram of Xanthan powder - Mix it togheter with the 10ml of Glycerine - For the third and last mixture, use 4ml neutral soap - And 3 to 6 drops of peppermint oil - Now we have three mixtures: mixture one, two and three - Now mix mixture one and two togheter - Once you mixed both mixtures togheter, add mixture number three - Once everything is done and all the mixtures are mixed with each other, add 2 to 3 drops of Parabens - After that, poor the mixture on a clear paper - And start rolling the mixture like so - Once you're done with rolling, put the mixture in your tube and squeeze the mixture in to the tube - This should be the result of that - After the mixture is in your tube you need to fold the hole so your toothpaste can't get out - You hold it like this and start folding, make sure not to press hard - This is your final result
Resultaat: Zie powerpoint

 

25)                                        The Rolling Balls - ontwerp

Samson en de Gerten: Robbe Vanbeylen - Michiel De Dobbelaere - Yoran Deketelaere

5 Industriële wetenschappen

leerkracht: Tomas Van den Hende

Beschrijving: De opdracht was heel kort: ontwerp een zowel mechanisch, elektrisch en PLC-gestuurde kleinschalige industriële machine (met voorkeur geautomatiseerd) met actuatoren die ter beschikking zijn in het lokaal engineering. Het concept is vrij te bepalen na onderling overleg. Hier is gekozen voor een machine waarbij er de mogelijkheid is om uit drie groottes kogels (voor kogellagers) een bepaald aantal te kiezen zodat de assemblage van een specifieke lager vlugger wordt uitgevoerd
Resultaat: Het mechanisch ontwerp is zo goed als klaar. De komende weken wordt de bedrading en programmatie gepland.

 

26                                       To make toothpaste - ontwerp

CIMK: Chloé Dath - Kimberley Oramba - Ines Morales - Mina El- Akel

Sociaal en Technische Wetenschappen

leerkracht: Nele Demedts

Beschrijving: To make toothpaste you will need 3mixing cups and a funnel to avoid spilling. In the first mixing cup add 15 ml of water (distilled water), 2 to 4 drops of food coloring, 15 gram of chalk and 8 ml of sorbitol. Mix well with a stir bar or spatula. In the 2nd moxing cup add 10 ml of glycerin and 1gram of xanthan powder. In the 3rd mixing cup add 4ml of natural neutral soap, 3 to 6 drops of pepermint oil. Pour all 3 mixed ingredients in one mixing cup, stir well wirh a stir bar and add 2 to 3 drops of paraben for better preservation. Stir everything together till it's evenly distributed and a homogeneous paste os made. Pour the mixture (toothpaste) in a 30 ml aluminium tube and close well with a tibe air duct.
Resultaat:

 

27)                                   Vliegende Hart & Sticky Battery - ontwerp

Het Vliegende Hart STEAM TEAM: Victor Duron - Tondat Kevin - Ian Van Oostende


                           Life & STEAM school

 Biotechnologische wetenschappen

leerkracht: Alexandra Lybaert

Beschrijving: De leerlingen van 5BIO gaan de LITTLE LILLY STEAM CHALLENGE aan om zo snel mogelijk een creatieve elektromotor te ontwikkelen. De elektromotor samen met batterijtechnologie staat immers centraal in de volledige omslag naar gezonde energie. Om de leerlingen te tonen dat de elektrische motor vele malen eenvoudiger is dan een fossiele verbrandingsmotor baseren ze hun concept op de eenvoudigste elektromotor ter wereld. Met een paar supermagneten, een1,5 Volt batterij ,een hamer, een nagel en heel veel goesting knutselen ze hun eerste elektromotor in elkaar. Zo demonstreren de leerlingen uit deze technologische TSO richting Biotechnologische wetenschappen hun echte kracht : een can-do mentaliteit, hands-on leren, handigheid & creativiteit.
De leerlingen van 5BIO gaan zelf online op zoek naar wat een elektromagneet is. Wat is het? Wat doet het? Hoe kan je zelf een elektromagneet maken? Wat kan je daarmee doen? In dit experiment moeten ze zelf een elektromagneet maken en onderzoeken wat er gebeurt. Na dit experiment heeft de TESLA motor geen geheimen meer. Dit experiment toont aan dat Tesla goed bezig is. En het kan nog beter. Omdat de elektrische batterijen zeer zwaar zijn, zijn de banden dik en heeft de Tesla meer bandenstof dan een SUV. En omdat de capaciteit van de batterijen beperkt is, weegt een Tesla nu 2 ton om 80 kg te transporteren. Maar waarom heeft de Tesla zoveel batterijen nodig? Dat moet en kan lichter.3kWh/100 km moet haalbaar zijn. Misschien zijn biomaterialen wel de toekomst om onze mobiliteit nog efficiënter, lichter en duurzamer te maken
Resultaat: Als het Korte Wapper Steam team zijn eerste ontwerp klaar heeft gekregen binnen de minuut, verspreidt het STEAM virus zich al heel snel in de klas. Een van de TEAM leden zet de anderen vliegensvlug aan om ook aan de slag te gaan. Ook zij willen de challenge winnen. Het Korte Wapper team is eerst verontwaardigd als ze zien dat leden van het Vliegende Hart team komen leren van hun eerste design. “Ze hebben ons idee afgepakt”. Maar algauw zien ze in dat juist samenwerken en ideeën van anderen integreren om verder op te bouwen, de weg is die we ook in het onderwijs & industrie moeten inslaan om sneller te kunnen innoveren en implementeren . Het duurt niet lang of de saaie koperdraad is getransformeerd in een hart en met behulp van een hamer, laten ze het langzaam ronddraaiende hart rondvliegen. Bravo! Om een alledaags voorwerp te gebruiken in het ontwerp en het een nieuwe functie te geven.
Als het Korte Wapper Steam team een elektromagneet kan testen/ onderzoeken met een kapotte kapstok, dan moeten wij dat toch kunnen met een 1,5 volt batterij? Dit doen ze niet op de manier die je zou verwachten. Ook hier slagen ze erin om het bestaande paradigma te doorbreken dat je een batterij moet gebruiken om energie op te slaan of om stroom te genereren. Nee, een batterij heeft een ijzeren omhulsel dus kan ze het ook gebruiken om magnetisme te demonstreren. De batterij plakt aan de ferromagnetische binnenkern van de spoel en valt als de stroom uitgaat. Waw! Het experiment werd dan ook terecht “Sticky Battery” gedoopt. De kracht van de verwondering komt in dit korte maar krachtige experiment heel sterk tot uiting, alsook de intrinsieke motivatie om nu echt te gaan begrijpen wat er gebeurt. De boodschap is duidelijk een elektromagneet is echt niet zo moeilijk als het lijkt en het is een belangrijke sleutel voor gezonde lucht



28)                                        Voetbaltafel - ontwerp/experiment

De Teamplayers: Jonathan Buyck - Jens Vanovertveldt

Kortrijk

6 Elektromechanica

leerkracht: Jan.Declercq

Beschrijving: Een klassieke voetbaltafel of bak wordt geautomatiseerd zodat het balletje automatisch terug in het spel wordt gebracht! Doelpunten worden geregistreerd en op een display weergegeven – Sturing met BECKHOFF PLC
Resultaat: Uitvoerige beschrijving beschikbaar in GIP-naslagwerk!

 

 

 de projecten 2016

 

 

Voor jongens en meisjes met goesting in STEM ...

STEM staat voor Science, Technology, Engineering, Mathematics

In het Nederlands lees je dit als:
"exacte wetenschappen, techniek/technologie, ontwerp/creatie en toegepaste wiskunde"