Home
   Contact
   Werkwijze
   Bedrijven
   Projecten
   Timing
   Fotos




klik hier voor een grotere figuur
klik hier voor een grotere figuur
klik hier voor een grotere figuur
klik hier voor een grotere figuur
klik hier voor een grotere figuur
klik hier voor een grotere figuur
klik hier voor een grotere figuur
klik hier voor een grotere figuur
klik hier voor een grotere figuur
klik hier voor een grotere figuur
klik hier voor een grotere figuur
klik hier voor een grotere figuur
klik hier voor een grotere figuur
klik hier voor een grotere figuur
klik hier voor een grotere figuur
klik hier voor een grotere figuur
klik hier voor een grotere figuur
klik hier voor een grotere figuur
klik hier voor een grotere figuur
klik hier voor een grotere figuur
klik hier voor een grotere figuur
klik hier voor een grotere figuur
klik hier voor een grotere figuur
klik hier voor een grotere figuur
klik hier voor een grotere figuur
klik hier voor een grotere figuur
klik hier voor een grotere figuur
klik hier voor een grotere figuur
klik hier voor een grotere figuur
klik hier voor een grotere figuur
klik hier voor een grotere figuur
klik hier voor een grotere figuur
klik hier voor een grotere figuur
klik hier voor een grotere figuur
klik hier voor een grotere figuur
klik hier voor een grotere figuur
klik hier voor een grotere figuur
klik hier voor een grotere figuur
klik hier voor een grotere figuur
klik hier voor een grotere figuur
klik hier voor een grotere figuur
klik hier voor een grotere figuur
klik hier voor een grotere figuur
klik hier voor een grotere figuur

 

 

Projecten (alfabetische volgorde van deze 25 projecten met 75 leerlingen)

Science
Technology/Engineering
Sociotechnology

1)                                        Akoestische levitatie  -  ontwerp

De liVTIes: Tom Catry - Daan Delabie - Tijs Nevejans

    Ieper

6de jaar industriële wetenschappen

leerkracht: Koen Plovier

Beschrijving: De leerlingen gaan op zoek of het mogelijk is om via geluid kleine voorwerpen te laten zweven. Deze vorm van contactloos transport kan nuttig zijn om bijvoorbeeld gevaarlijke (bv. Chemisch gevaarlijke, zeer warme of koude of radioactieve) stoffen op een veilige manier te transporteren. Naast een theoretische studie over dit onderwerp, hebben de leerlingen ook een proefopstelling gemaakt om na te gaan of het inderdaad mogelijk is om via geluidsgolven kleine objecten, zoals bijvoorbeeld piepschuim bolletjes of stukjes aluminiumfolie te laten zweven.
Resultaat: De leerlingen zijn er in geslaagd om een werkende proefopstelling met een transducer te maken. Deze creëert staande golven door geluidsgolven te weerkaatsen tegen een spiegeloppervlak. De sturing van deze proefopstelling hebben ze zelf in elkaar gestoken en ze hebben al kleine objecten kunnen laten zweven aan de hand van hun opstelling.

 

2)                                ‘Cholesterol’ pil - de werking -  experiment

Cholé: Armand Dubuc - Stijn Lapere

    Wervik

5+6de jaar wetenschappen-wiskunde

leerkracht: An Seynnaeve

Beschrijving: Onderzoek naar de gevolgen en oorzaken van een hoog cholesterolgehalte en de actieve werking van de cholesterolpil aantonen, verwerkt in een wetenschappelijke poster.
Resultaat: Via microscopisch onderzoek zagen we een duidelijk verschillend beeld van voedingsmiddelen zonder en met ‘cholesterol’pil behandeld.

 

3)                      Chocolade, voedsel van de goden?  -  experiment

Chocolate: Marcellino Verbeke - Robbe Derudder - Michiel Vandamme

    Wervik

5de jaar wetenschappen-wiskunde
5de jaar economie-wiskunde

leerkracht: An Seynnaeve

Beschrijving: Kan de combinatie van vet en suiker in chocolade, die je ook terugvindt in rijpe moedermelk, de oorzaak zijn van chocoladeverslaving?
Om dit te achterhalen, pasten we diverse scheidingstechnieken toe op witte, melk en pure chocolade om vet en suiker af te zonderen.
Resultaat: Chocolade is het een van de weinige natuurlijke voedingsmiddelen dat zo rijk is aan suikers én vetten. Vooral witte en melkchocolade hebben een hoog vet/suiker gehalte. Onze hypothese kan dus het verslavend effect van witte en melkchocolade verklaren. Voor pure chocolade is er een andere oorzaak.

 

4)                                         Elektrische buggy -  ontwerp

Creepy Buggy: Ward De Keyser - Maarten Detailleur - Mathisse Vanspeybrouck - Benoit Verfailie - Thijs Lauwers

    Roeselare

6de jaar industriële wetenschappen

leerkracht: Günther Vinckier
Andy Nyffels

Beschrijving: Ontwerp en realisatie van een elektrische buggy. De buggy kan op 4 verschillende manieren bestuurd worden: 1) een stuur + pedalen, 2) bluetooth playstation controller, 3) USB-joystick, 4) een smartphone via Wifi.
Resultaat: Een werkende elektrisch aangedreven buggy met 4 verschillende besturingsmogelijkheden.

 

5)                    Ergonomische en flexibele ziekenhuistafel  -  ontwerp

Visionary Care: Marlies Pieters - Linde Eggermont

    Kuurne

5de jaar wiskunde-wetenschappen

leerkracht: Liesbeth Gheysens

Beschrijving: Het project hield in om een ziekenhuistafel te maken die voldoet aan de behoeften van de patiënt, waarbij we rekening houden dat de huidige ziekenhuiskamers kleiner en kleiner worden en dus de ziekenhuistafel compact moet kunnen worden opgeplooid. Eerst hebben we enquête opgesteld om de behoeften van de patiënten te weten te komen. Aan de hand van de behoeften hebben we een model ontworpen en gemaakt.
Resultaat: Onze opzet om een ziekenhuis tafel te maken die voldoet aan de wensen van de zorgvrager, is in onze ogen goed gelukt. Onze berekeningen zijn niet 100 %  perfect omdat we de massa van de vijzen niet in onze berekening hebben meegerekend EN omdat we de massa die we verloren door op 2 plaatsen 1.3 cm uit te frezen niet hebben afgetrokken van onze berekeningen.

 

6)                                              Fagmobiel -  experiment

Midash Engineering: Jesse Claerhout - Alexander Kamoen

    Tielt

6de jaar wiskunde-wetenschappen

leerkracht: Els Merveillie en Kobe Nachtergaele

Beschrijving: Een lego-auto die automatisch bestuurd en niet botst door middel van een afstandmeter en een motor. Via led's zien we op welke afstand de auto zich van een muur bevind.
Resultaat: Een zelfrijdende wagen uit lego die obstakels detecteert en bij het benaderen van deze, vanzelf afremt.

 

7)                                             Future Traffic  -  ontwerp

Future City Builders: Jelle Callewaert - Julien Braekevelt - Mirte Maes - Olivier Van Damme

    Tielt

6de jaar Wetenschappen-Wiskunde
6de jaar Wetenschappen-Talen
6de jaar Grieks-Latijn

leerkracht: Els Merveillie en Kobe Nachtergaele

Beschrijving: We maken een station. Een trein zal over een lichtsensor rijden, dan zal een slagboom neergaan, ook zullen LED-lichtjes branden en zal een lcd-schermpje een tekstje afspelen. De infrastructuur wordt vervolledigd met een automatisch verkeerslicht. Dit wordt mogelijk gemaakt door een combinatie van LED-lichtjes en lichtsensor om de autootjes te detecteren.
Resultaat: alles werkt zoals hierboven beschreven

 

8)                                              Hovercraft  -  ontwerp

Het hovercraftteam: Simon Callewaert - Jens Bruneel - Bram Lemey

    Kuurne

5de jaar wiskunde-wetenschappen

leerkracht: Liesbeth Gheysens

Beschrijving: Het is een oude tafel die we hebben omgebouwd tot een hovercraft met allemaal materiaal van in de dichte omgeving. De tafel laten we zweven door een bladblazer die een plastic omhoog duwt om zo vooruit te bewegen.
Resultaat: Het project is gelukt met behulp van twee bladblazers, zo hebben we een minimale afstand bereikt. De tafel was te zwaar ( de enige die we hadden) en de bladblazers waren te zwak om een persoon te vervoeren.

 

9)                                    Laser projectie microscoop  -  ontwerp

De LaserBro's: Keanu Cleenewerck - Tanguy D'hondt - Willem Desmet - Harrie Eeckhout - Kobe Holvoet

    Kuurne

5de jaar wiskunde-wetenschappen

leerkracht: Liesbeth Gheysens

Beschrijving: We hebben zelf een microscoop gemaakt met behulp van een laserpen en hebben de vergroting van de lens berekend.
Resultaat: Het werkt goed in een echt donkere kamer. Met ons materiaal kunnen we een laservergroter maken die dingen tot ongeveer 450 maal vergroot. Daar zijn foto's van beschikbaar.

 

10)                              Lightproducten, de waarheid  -  experiment

Lightbros: Gilles Louwyck - Marlon Porreye - Maxime Vandamme

    Wervik

5de jaar wetenschappen-wiskunde
5de jaar economie-wiskunde

leerkracht: An Seynnaeve

Beschrijving: Doen lightproducten echt wat ze beloven en zitten er effectief minder vetten, suikers, calorieën… in lightproducten of zijn lightproducten toch niet zo rooskleurig?
Resultaat: Lightproducten verschillen in aantal calorieën, vetten en/of suikers. Ook de prijs is aanzienlijk hoger. Ook de smaak van lightproducten is aanzienlijk verschillend. Echter….alleen maar lightproducten eten is geen garantie voor gewichtsafname, integendeel!

 

11)                                     Luchtdruk kanon  -  experiment

DRL : Robbe Labeeuw - Henri Surmont - Niels Vanhoutte

    Kuurne

5de jaar economie-wetenschappen

leerkracht: Liesbeth Gheysens

Beschrijving: Via een 2m lange PVC buis wordt een houten balletje afgevuurd via luchtdruk die wordt toegevoerd in de buis via een compressor.
Resultaat: Wanneer de luchtdruk te hoog is wordt het balletje afgevuurd over een afstand tussen 25 en 50 meter.

 

12)                                         M&M sorteerder  -  ontwerp

Red Hot Oompa-Loompas: Gilltumn Vanhauwaert - Thiemen Albers

    Tielt

6de jaar wetenschappen-wiskunde

leerkracht: Els Merveillie en Kobe Nachtergaele

Beschrijving: Een machine die m&m's per kleur sorteert.
Resultaat: De m&m's zijn per kleur gesorteerd.

 

13)                                    Melk, de witte motor  -  experiment

Mmmmmmm: Silke Descamps - Dafne Ramaut

    Wervik

6de jaar wetenschappen-wiskunde

leerkracht: An Seynnaeve

Beschrijving: Via een titratie proberen we het gehalte aan vit. C in 8 verschillende soorten ‘melk’ te bepalen
Resultaat: In babymelk is het gehalte vit C het hoogst, plantaardige ‘melk’ bevat minder vit.C dan dierlijke melk.

 

14)                                     Muziek als legale doping  -  experiment

Music is our drug: Lisa Catteuw - Justine Ghesquière

    Wervik

5de jaar wetenschappen-wiskunde

leerkracht: An Seynnaeve

Beschrijving: Kan muziek de sportprestaties beïnvloeden? Welke muziekgenres geven lopers een positieve stimulus?
Resultaat: Via verschillende experimenten, hebben we kunnen aantonen dat muziek een invloed heeft op inspanningen en dat luisteren naar muziek tijdens het sporten betere prestaties levert.

 

15)                                     Olifantentandpasta -  ontwerp

Rocket Power: Hélène Lafaut - Lisa Vercruysse - Valerien Bruneel - Paulien Breemeersch

    Kuurne

5de jaar economie-wetenschappen

leerkracht: Liesbeth Gheysens

Beschrijving: Door enkele stoffen samen te brengen krijgen we een chemische reactie met een snel zichtbaar resultaat.
Resultaat: De pasta zal uit de maatcilinder, erlenmeyer, maatbeker, ... gaan en we willen dat de pasta zeer hoog uit de maatbeker 'vliegt'.

 

16)                  Pimped Out Crumped Out Truck of Pussywagon -  ontwerp

Broem: Fabrizio Dekoning - Enzo Vanhauwaert

    Tielt

6de jaar wetenschappen-wiskunde
6de jaar moderne talen-wetenschappen

leerkracht: Els Merveillie en Kobe Nachtergaele

Beschrijving: Het is een auto aangestuurd door een Arduino en werkt met afstandsbediening.
Resultaat: De auto kan rijden.

 

17)                               Schermen, de duivel?  -  experiment

Schermen de duivel: Eliah Strijbol - Lukas Billiau

    Wervik

5de jaar wetenschappen-wiskunde

leerkracht: An Seynnaeve

Beschrijving: Onderzoek naar de invloed van het licht van digitale schermen op de ogen, verwerkt in een wetenschappelijke poster.
Resultaat: Het blauwe licht heeft een schadelijke invloed met vele gevolgen voor de ogen.

 

18)                                    Sound reactive light box  -  ontwerp

EOTF (Engineers Of The Future): Ward Haeck - Maurice Demeyere

    Tielt

6de jaar wetenschappen-wiskunde

leerkracht: Els Merveillie en Kobe Nachtergaele

Beschrijving: Kubus gemaakt uit plexi-glas waarin de led's bevestigd zijn. Led's en LCD-scherm zijn verbonden met Arduino.
Resultaat: De kubus reageert op inkomende geluidsignalen.

 

19)                                           Strange Water -  experiment

Aqua Autem: Meuwes Thibo - Maxime Carrein - Evert Cottyn - Lowie De Lombaerde

    Roeselare

5de jaar industriële wetenschappen

leerkracht: Benjamin Samyn
Johan Vanhaverbeke

Beschrijving: Met behulp van een smartphone, een arduino, een power led en een luidspreker wordt gepoogd om water naar boven te laten stromen. Zie dossier.
Resultaat: Je gelooft je eigen ogen niet: het water lijkt omhoog te stromen!
   --> zie filmpje1 - filmpje2

 

20)                          Stress en de bloedsuikerspiegel  -  experiment

Stressy Sugar Researchers: Anouk Titeca - Melissa Debacker

    Wervik

5de jaar wetenschappen-wiskunde

leerkracht: An Seynnaeve

Beschrijving: Heeft kortstondige stress (bv. aankondiging onverwachte toets) een invloed op de bloedsuikerspiegel? We onderzochten dit aan de hand van een steekproef bij leerlingen uit het eerste middelbaar. Hun bloedsuiker werd bepaald met een glucosemeter (ontleend van oma), voor en na een onverwachte spreekbeurt.
Resultaat: De resultaten toonden een stijging van de bloedsuikerspiegel bij kortstondige stress. De onderzoeksmethode werd verwerkt in een wetenschappelijke poster.

 

21)                                         Stroomgenerator  -  ontwerp

De stroomgenerators: Thomas Ehouarne - Michiel Van Hecke - Wouter Duvilliers - Alexander Van Mol

    Kuurne

5de jaar wiskunde-wetenschappen

leerkracht: Liesbeth Gheysens

Beschrijving: Ons concept was het maken van een stroomgenerator volgens het principe van een dynamo. Met behulp van magneten wordt er in een spoel een spanningsverschil gecreëerd, zodat er stroom opgewekt wordt
Resultaat: We lieten supermagneten bewegen in een zelfgemaakte spoel van 2000 windingen. De magneten werden aangedreven door een extra ketting op het achterste tandwiel van een fiets. Hiermee creëerden we een flux en een inductiespanning van 0,5V.

 

22)                       Videobeeldanalyse van bewegingen  -  experiment

Kino: Simon Christiaen - Louis Debaere

    Wervik

6de jaar wetenschappen-wiskunde

leerkracht: An Seynnaeve

Beschrijving: Via videobeeldanalyse welke we achterhalen wat het nut is van dergelijke analyse, kunnen we die beeldanalyse gebruiken om fysieke prestaties te verbeteren?
Resultaat: De slow motion video opname van de loopprestaties van Simon werden geregistreerd en geanalyseerd met het software programma Kinovea. Via verschillende grafieken, kunnen we voorzichtig besluiten dat dergelijke beeldanalyses wel hun nut hebben in het trainingsprogramma.

 

23)                                     Warme Lunchdoos -  ontwerp

De warme lunchers: Laura Bistoen - Emma Nijs - Emma Godderis - Tine Marreel - Liesel Vandekerckhove

    Kuurne

5de jaar economie-wetenschappen

leerkracht: Liesbeth Gheysens

Beschrijving: Het ontwerp is een soort brooddoos met een kleinere brooddoos erin en daartussen 3 verschillende vullingen. Hierbij testen we welke vulling het langst het eten warm houdt
Resultaat: Het resultaat is dat we het eten met de juiste vulling lang kunnen warm houden.

 

24)                                            Waterraket -  ontwerp

Team Rocket Power: Viktor De Smyter - Brent Gheysen - Jannes De Greve - Remi Verhulst

    Kuurne

5de jaar Wetenschappen-Wiskunde

leerkracht: Liesbeth Gheysens

Beschrijving: Hoe hoog kan een waterraket vliegen? Hoeveel druk wordt er gegenereerd in de fles/hoeveel druk is er nodig om de fles toe doen vliegen?
Resultaat: Om een waterraket voldoende hoog te kunnen stuwen moeten we rekening houden met enkele eigenschappen zoals de massa, dit komt ongeveer neer op de massa van het water en de vleugels, want het gewicht van de plastic fles is verwaarloosbaar. Hoe groter de massa, hoe minder hoog onze raket kan raken, maar omgekeerd geldt, dat hoe meer water je hebt, hoe meer stuwkracht. Daarom moesten we een evenwicht vinden en dit kwam neer op 350 ml water in de fles, bij deze inhoud vloog de fles het hoogst en langst, namelijk 17,2 meter hoog over 3,75 seconden. Een raket bouwen die recht omhoog vliegt is nog iets anders, dit trachtten we te bereiken door plexiglazen vleugels aan de buitenkant te bevestigen, maar dit bleek praktisch onhaalbaar.

 

25)                                           Wing -  ontwerp/experiment

Team AERO: Andres Sanders - Jaouad Rahmani - Christopher Van Hessche

Kortrijk

6de jaar wiskunde-wetenschappen

leerkracht: Filip Windels

Beschrijving: Onderzoek doen naar wat de voorwaarden zijn om iets te doen vliegen. Uit wat we hebben geleerd een design kiezen. Experimenteel de beste motor/propeller configuratie bepalen. Onderzoeken wat de invloed is van vortex generators op de vlieg karakteristieken van het design.
Resultaat: Een geperfectioneerde vleugel met de best mogelijke vliegkarakteristieken maar dit toch in een compact design.

 

 

 

Voor jongens en meisjes met goesting in STEM ...

STEM staat voor Science, Technology, Engineering, Mathematics

In het Nederlands lees je dit als:
"exacte wetenschappen, techniek, design/creatie en toegepaste wiskunde".